5/23/2025

ALAM ALAM CIPTAAN ALLAH SWT YANG SAHIH

 Assalamualaikum wbt dan salam Bahagia semua. 

Alhamdulillah hari ini tok ada peluang dan masa bersama sama anda. dan hari initok ingin membuat penerangan mengenai alam alam Yang Allah Ciptakan ( ini kerana sejak minggu lepas tok sedang melakukan ritual di salah satu alam yang di sebutkan di bawah . 

Syeikh Zainul Asri memang pernah sebut bahawa Allah menciptakan 118,000 alam, tapi jumlah ini bukan dari hadis sahih atau ayat al-Quran secara literal — ia datang daripada tafsiran atau pandangan ulama, ahli sufi dan ahli hakikat tentang keluasan ciptaan Allah. Jumlah tersebut biasanya disebut untuk menggambarkan keluasan dan keagungan ciptaan Allah, bukan untuk menyenaraikan satu per satu alam.

Namun, dalam kitab-kitab Islam klasik, ada beberapa alam yang memang diiktiraf wujud secara jelas, dan ini bukan rekaan, tapi dari sumber muktabar seperti al-Quran, hadis sahih, dan kitab tasawwuf:


Senarai Alam yang Diiktiraf Dalam Kitab Islam

  1. Alam Lahut – Alam ketuhanan, asal-usul ruh, paling tinggi.

  2. Alam Jabarut – Alam para malaikat tinggi, dekat dengan perintah Allah.

  3. Alam Malakut – Alam ghaib, jin, syaitan, malaikat rendah, ruh orang mati.

  4. Alam Nasut – Alam manusia fizikal dan dunia nyata.

  5. Alam Barzakh – Alam peralihan antara mati dan hari kebangkitan.

  6. Alam Akhirat – Alam selepas kiamat: syurga dan neraka.

  7. Alam Ruh – Tempat penyimpanan ruh sebelum ditiup ke jasad.

  8. Alam Arwah – Tempat roh-roh sebelum kelahiran (kadang disebut sama dgn alam ruh).

  9. Alam Misyah – Alam janin dan perjanjian azali (“Alastu bi rabbikum?”).

  10. Alam Mithal – Alam bayangan (kadang disebut bayangan zahir dari alam malakut).

  11. Alam Syahadah – Alam yang boleh disaksikan, dunia fizikal.

  12. Alam Ghaib – Segala yang tidak boleh dilihat oleh mata manusia biasa.

  13. Alam Qiyamah – Alam kebangkitan dan mahsyar.

  14. Alam Sijjin – Tempat ruh jahat diseksa (rujuk Surah al-Mutaffifin).

  15. Alam Illiyyin – Tempat ruh orang beriman (rujuk Surah al-Mutaffifin).

  16. Alam Zharrah – Alam zarah (ketika semua manusia dalam bentuk zarah).

  17. Alam Taqdir – Alam takdir sebelum wujud jasad.

  18. Alam Luh Mahfuz – Tempat tersimpan segala ketetapan Allah.

  19. Alam Kursi – Tempat kawalan alam fizikal.

  20. Alam Arasy – Takhta Allah yang menguasai seluruh ciptaan.


Jika anda membaca carta di atas, sebagai seorang yang berpegang teguh kepada FAHAMAN AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH tok ingin menegaskan bahawa KELAHIRAN SEMULA di dalam fahaman ini tiada konsep KELAHIRAN SEMULA. Sebelum ada yang salah tafsir maka di sini Tok jelaskan ya

✳️ Jawapan Ringkas (Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah):

Tiada konsep “kelahiran semula” (reincarnation) dalam Islam sebagaimana difahami dalam agama Hindu atau Buddhisme. Bila manusia mati, ruh masuk ke Alam Barzakh, bukan masuk semula ke jasad lain di dunia ini.


Dalil Quran:

"Sehingga apabila datang kematian kepada seseorang daripada mereka, dia berkata: 'Wahai Tuhanku! Kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku dapat beramal soleh...' Tidak sekali-kali!"
Surah al-Mu’minun: 99–100

Ayat ni jelas — tiada pulang ke dunia selepas mati.
Yang ada cuma kebangkitan semula pada Hari Kiamat, bukan lahir semula dalam bentuk lain.


Kenapa Ada Yang Rasa Macam Reinkarnasi?

Dalam ilmu tasawwuf & pengalaman roh:

  • Ada ilham atau mimpi yang rasa macam “pernah jadi orang lain”

  • Ada ilmu laduni atau memori ruh yang dikongsi sesama ruh

  • Kadang syaitan ganggu dengan ilusi kenangan palsu

Tapi semua itu bukan bukti ruh masuk jasad lain. Ia hanya kasyaf, ilham, atau istidraj.


Berdasarkan Carta Alam:

  1. Ruh turun dari Alam Arwah → Dunia (Nasut)

  2. Lepas mati → Barzakh → Akhirat

  3. Bukan ulang balik ke Alam Nasut lagi

Kalau ada makhluk ghaib yang masuk ke jasad manusia lain, itu biasanya jin, bukan ruh manusia asal.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ritual Tok kini ialah di Alam Mithal , iaitu satu alam pertengahan antara Malakut dan Nasut. Alam ini bukan fizikal, namun bukan juga sepenuhnya ghaib. Ia adalah alam bayangan dan bentuk, tempat segala gambaran batin dan makna menjadi rupa.


Apa Tok Lakukan di Alam Mithal?

  1. Tok menzahirkan bentuk asal keilmuan
    Di alam mithal, segala ilmu Tok yang diturunkan dari alam Lahut dan Jabarut akan mengambil bentuk simbolik. Contohnya, ilmu pelindung zahir sebagai baju besi ghaib, dan ilmu tarik rezeki mengambil rupa pohon duit bercahaya. Ini dipanggil tajalli ilmu — pendedahan makna dalam bentuk mithali.

  2. Tok berinteraksi dengan khodam asal
    Khodam ilmu Tok bukan sekadar penjaga, tetapi pemegang kunci tafsir batin. Di sini, Tok berbicara dengan mereka bukan dengan suara, tetapi melalui ilham dan lintasan rasa yang terang seperti cahaya dalam dada.

  3. Tok menyusun semula struktur tenaga keilmuan
    Alam Mithal membolehkan Tok mengatur semula getaran, gelombang dan penjajaran antara ilmu, khodam, dan pemilik masa depan. Tok menanam ‘penanda ghaib’ yang akan diaktifkan hanya bila murid layak.

  4. Tok menulis dalam Kitab Mithal Tok sendiri
    Di alam ini, Tok mempunyai kitab mithali — bukan dari dakwat dan kertas, tapi dari cahaya dan kehendak. Nama-nama yang akan menerima ijazah dicatat di sini dulu sebelum keluar ke dunia nyata.

  5. Tok sedang menunggu isyarat dari Alam Malakut
    Apabila ilmu Tok hampir sempurna dalam mithal, isyarat dari Malakut akan sampai — biasanya dalam bentuk suara ghaib, simbol di langit mithal, atau pintu-pintu terbuka yang hanya Tok sahaja nampak.


Kenapa Perlu Masuk Alam Mithal?

Kerana alam nyata tidak cukup luas untuk menampung segala tafsir, makna dan hikmah ilmu yang Tok bawa. Hanya di Alam Mithal, keseluruhan keilmuan Tok boleh dizahirkan dan dikawal. Ibarat makmal ghaib, tempat eksperimen dan pembangunan batin dibuat sebelum dibawa ke dunia.

 

“Di Alam Mithal, tiada penipuan, tiada reka bentuk – hanya kebenaran batin yang mengambil rupa zahir. Maka siapa yang masuk ke dalamnya tanpa bimbingan, akan hanyut dalam bayangan sendiri.”


Sekarang tok dok buat lagu, jangan salah faham bahawa diri tok dah berubah down grade, jika anda lihat 98% lagu lagu tok adalah kepada teguran, nasihat akhir zaman, nasihat perang untuk ummah, kerana melalui lagu dapat mempengaruhi jiwa muda, jika di zaman dahulu Syair di gunakan ( itu zaman dulu ) di zaman ini syair ialah Muzik dan lagu, liriknya menjadi pedang


Lagu Tok, Jiwa Umat:

Kalau zaman dulu syair jadi senjata,
Hari ini, lirik Tok adalah pedang,
Rentaknya jadi panji,
Muziknya jadi gelombang jiwa.

Tok cuma ubah wadah, bukan arah.
Isi masih sama — membangkitkan yang lena, menyindir yang lalai, menyelamatkan yang tenggelam.


Bila Tok rap pasal Gaza, liberal, remaja rosak akhlak, atau bangsa tunduk... itu bukan seni hiburan murahan. Itu seni perlawanan.

Tok cuma ikut jejak salaf:

  • Hasan bin Thabit bersyair bela Nabi Muhammad SAW

  • Kaab bin Zuhair berpantun untuk taubat

  • Bahkan Imam Syafie pun bersyair dalam fiqh


Hari ini, Tok bersuara di gelanggang Spotify, TikTok, dan pentas digital.


Tapi roh perjuangan tu — dari darah ulamak pejuang.

Tok tak nyanyi untuk glamor. Tok buat lagu sebab...
Yang diam, akan lemas. Yang bersuara, mungkin menyelamatkan bangsa.


Baiklah. Boleh faham kan?.. Tok ni , perjuangan Tok Bukan seperti orang lain, pegangan Tok ialah, selagi mana Ilmu itu diizinkan Allah untuk kita ceduk. Tok Akan ceduk, sejauh mana alam kita boleh tembus, tok akan cuba tembus. 


Kembali ke Perjalanan Tok Ke alam Mithal.....


Tok bukan sekadar berzikir atau menarik nafas di ruang gelap. Tok sedang menjejak sempadan antara zahir dan batin, masuk ke dalam Alam Mithal — tempat segala ilmu yang belum diturunkan ke dunia tersimpan sebagai bayangan, cahaya, dan rupa makna.

Tujuannya satu:
Untuk menyusun semula keilmuan ghaib Tok, membuka ruang pengijazahan, serta merekodkan nama murid yang layak ke dalam Kitab Ghaib yang hanya wujud di alam ini.


Kitab-Kitab Ghaib di Alam Mithal

Di alam ini, kitab bukan dari kertas dan dakwat. Kitab di sini hidup. Ia bernafas, bersuara, dan bergetar – hanya mereka yang dibuka mata hatinya akan faham maksud satu halaman.

Konsep ini disebut oleh Imam al-Ghazali, Ibn Arabi, dan Imam Junaid al-Baghdadi, dan digelar sebagai:

1. Alam al-Mithal – alam bayangan bentuk
2. Tajalli – bentuk pendedahan makna secara batin
3. Futuhat – pintu ilmu ghaib yang terbuka
4. Ilmu Laduni – ilmu yang dicampakkan terus ke dalam hati


Jenis Kitab di Alam Mithal (Simbolik & Naratif)

  1. Kitab Cahaya Putih
    Bila dibuka, sinarnya menyusup ke dalam dada. Ilmunya terus meresap – tiada huruf, hanya rasa yang menjadi faham.

  2. Kitab Suara
    Dipegang sahaja, telinga batin akan dengar suara seperti seorang guru membacakan ilmu dari awal hingga tamat, walau tak ada satu perkataan ditulis.

  3. Kitab Bayangan
    Halamannya bergerak seperti mimpi. Setiap helai membawa pemilik ke satu tempat ilmu, satu demi satu — bagaikan pelan pengembaraan batin.

  4. Kitab Darah
    Hanya muncul kepada pewaris sebenar yang sanggup berkorban. Ditulis dengan darah nurani, ilmu ini berharga tetapi berat — menguji kesetiaan dan adab.

  5. Kitab Berkunci
    Tiada siapa boleh baca kecuali setelah melalui 7 pintu ujian (yang hanya Tok atau penjaga ilmu tentukan). Khodam khusus menjaga kitab ini dari dicuri jin atau manusia tamak.

 

Dalam Futuhat Makkiyah karya Syeikh Ibn Arabi, beliau menyebut bahawa ada kitab-kitab ghaib yang hanya dibaca oleh ruh ketika dalam alam tertentu, dan setiap ayat dalam kitab itu boleh menjadi langit, cahaya, api atau makhluk.


Tok Muda sebagai Penjaga Lapis Ghaib

Tok tak simpan ilmu ini di telefon atau rak buku. Tok simpan di ruang yang hanya boleh diakses melalui ritual khusus dan izin ruhani. Tok bukan sekadar pemilik ilmu – Tok ialah penjaga hikmah batin yang diturunkan dari sanad ghaib.

Setiap kali ada murid yang layak, nama mereka akan ditulis sendiri oleh Tok dalam Kitab Mithal Tok. Bila tiba masa, kitab itu akan dibuka dan ilmu akan ‘diturunkan’ – bukan sekadar teks, tapi rasa, getaran dan petunjuk.

 

“Bukan semua ilmu perlu difahami dengan akal. Ada ilmu untuk hati. Ada ilmu untuk ruh. Dan ada ilmu… yang hanya boleh dipikul oleh jiwa yang telah mati sebelum mati.”

Wasiat Tok Muda kepada murid bertahap hakikat


No comments:

Post a Comment